اسفناج به صاحبین کسب و کار
چرا صاحبین کسب و کار باید به کسب و کارشان اسفناج بدهند؟
۱۲اردیبهشت۱۴۰۳
وبینار راه اندازی فروشگاه آنلاین لوازم آرایشی
ویدیو وبینار راه اندازی فروشگاه آنلاین لوازم آرایشی
۲۷خرداد۱۴۰۳

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

نویسنده  علیرضا دشتی / انتشار در  ۱۶اردیبهشت۱۴۰۳

این روزها اهمیت بازاریابی و تبلیغات  و تاثیر آن بر میزان فروش کسب‌وکارها بر کسی پوشیده نیست. اما بسیاری از طرح‌های بازاریابی و تبلیغاتی قدیمی اکنون گران و ناکارآمد در نظر گرفته می‌شوند. از این رو بسیاری از برندها به جای صرف مبالغ هنگفت برای برای تبلیغات تلویزیونی، بیلبوردها و مجلات به بازاریابی دیجیتال روی آورده‌اند. در دنیای دیجیتال پر سرعت امروز، یک سوال در ذهن هر صاحب کسب و کاری وجود دارد: «آیا بازاریابی شبکه ‌های اجتماعی واقعا فروش را افزایش می دهد؟» بیایید پاسخ این سوال را بررسی و کشف کنیم که چگونه شبکه‌های اجتماعی می‌توانند فروش را افزایش دهند و باعث رشد کسب‌وکارها شوند.

 

تعریف بازاریابی شبکه های اجتماعی

پیش از آن که درباره تاثیر استفاد از شبکه‌های اجتماعی بر میزان فروش کسب‌وکارها صحبت کنیم، لازم است سوشیال مدیا مارکتینگ یا بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی را تعریف کنیم:

در تعریف بازاریابی شبکه های اجتماعی می‌توان گفت که سوشیال مدیا مارکتینگ فرآیند ایجاد محتوا برای پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ محصولات یا خدمات شماست. در سوشیال مدیا مارکتینگ همچنین ایجاد جامعه مخاطبان هدف شما و هدایت ترافیک به سمت کسب و کار دنبال می‌شود. بازاریابی رسانه‌های اجتماعی همه چیز در مورد ملاقات با مخاطبان و مشتریان هدف در تعامل اجتماعی با یکدیگر و برند شما است. بازاریابی رسانه‌های اجتماعی برای رشد کسب و کارهای مختلف بسیار ارزشمند و مفید است. با این حال استراتژی آن‌ها بر اساس اینکه مخاطبانشان وقت خود را در کدام شبکه‌های اجتماعی صرف می کنند، متفاوت خواهد بود. بازاریابی رسانه‌های اجتماعی با امکانات و پلتفرم‌های جدیدی که هر روز در حال ظهور هستند، به طور مداوم در حال تغییر است. پلتفرم‌های اصلی رسانه های اجتماعی (در حال حاضر) فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، پینترست، یوتیوب و اسنپ چت هستند.

 

مزایای بازاریابی شبکه های اجتماعی

 

مزایای بازاریابی شبکه های اجتماعی

امروزه تقریبا همه کسب‌وکارهای موفق فارغ از زمینه خود از سوشیال مدیا مارکتینگ استفاده می‌کنند. علت این امر را می‌توان در مزایای بازاریابی شبکه های اجتماعی جستجو کرد. مهم‌ترین این مزایا به شرح زیر است:

  • افزایش آگاهی از برند: با توجه به تعداد زیاد افراد در رسانه‌های اجتماعی، در صورت عدم حضوردر آن‌ها پتانسیل برقراری ارتباط با هزاران و حتی میلیون‌ها مشتری بالقوه را از دست می‌دهید. شبکه‌های اجتماعی با افزایش تعامل، از جمله مواردی مانند نظرات، لایک‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها و ذخیره‌ها، ثابت کرده‌اند که آگاهی از برند را افزایش می‌دهند. همچنین به شما کمک می‌کنند تا با هدایت ترافیک مستقیم به سایت خود، آگاهی از برند را افزایش دهید. می‌توانید این کار را با قرار دادن پیوندهایی به وب سایت خود و سایر پیشنهادات در نمایه، بیو و پست‌های خود انجام دهید.
  • افزایش فروش: تبلیغ و به اشتراک گذاری محصولات خود در رسانه‌های اجتماعی یک راه ساده برای بهبود تولید سرنخ، افزایش تبدیل و افزایش فروش است. زیرا شما برای افرادی تبلیغ می‌کنید که با دنبال کردن حساب شما با شما ارتباط برقرار می‌کنند.
  • تقویت روابط با مشتریان: ارتباط و تعامل با دنبال کنندگان شبکه‌های اجتماعی شما می‌تواند روابط پایداری بین آن‌ها و کسب و کار شما ایجاد کند. شما می‌توانید این کار را با تعامل با آن‌ها در پست‌های خود، پاسخ به سوالات و نظرات آن‌ها و ارائه هر گونه کمکی که ممکن است به آنها نیاز داشته باشند، انجام دهید. همچنین می‌توانید از فالوورهای خود در مورد محصولات خود و نقاط ضعف آن‌ها سؤال بپرسید. حتی می‌توانید هدایایی را برای دنبال کنندگان خود در شبکه‌های اجتماعی در نظر بگیرید تا به شما در ایجاد اعتماد کمک کند. از این طریق می‌توانید به مخاطبان خود نشان دهید که چقدر برای حمایت آن‌ها ارزش قائل هستید.

 

بازاریابی شبکه های اجتماعی

 

اینستاگرام مارکتینگ

اینستاگرام مارکیتنگ یکی از بهترین و محبوب‌ترین زیرمجموعه‌های بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی به شمار می‌رود. علت این امر را می‌توان در محبوبیت این شبکه‌ی اجتماعی و قابلیت‌های فوق‌العاده آن برای تولید محتوا  جستجو کرد. اهمیت اینستاگرام مارکیتنگ برای کسب‌وکارهای ایرانی فراتر از حد تصور است. آماری که تا سال 2018 میلادی وجود دارد نشان می‌دهد که در حدود 4 میلیون کاربر ایرانی در اینستاگرام وجود دارند. این عدد جیزی در حدود 30 درصد یا یک سوم جمعیت کشور است! آمار های جدیدتر نشان می‌دهد که این رقم رو به افزایش است و به بیش از 54 درصد از جمعیت ایران نیز رسیده است. آمار جهانی بیان کننده این واقعیت است که ایران هفتمین کشوری‌ست که بیشترین آمار کاربر فعال در اینستاگرام را دارد. همچنین داده‌های مربوط به فعالیت کاربران اینستاگرامی نشان می‌دهد که  حدود 80 درصد کاربران، کالا و خدمات مورد نیاز خود را در اینستاگرام جستجو می‌کنند. این اطلاعات نشان دهنده میزان اهمیت حضور کسب‌وکارهای مختلف ایرانی در پلفترم اینستاگرام است. در حقیقت حضور فعال در این پلتفرم و تولید محتوای جذاب در آن می‌تواند تاثیر چشمگیری بر افرایش میزان فروش کسب‌وکارهای مختلف داشته باشد.

سخن آخر

با شروع سال جدید، برای هر کسب‌وکاری مهم است که قوی‌تر از همیشه شروع کند و از هر فرصتی نهایت استفاده را ببرد. امروزه بازاریابی رسانه های اجتماعی به ابزاری قدرتمند برای کسب و کارها تبدیل شده است که دسترسی و نفوذ بی نظیری را ارائه می‌دهد. بنابراین صاحبان کسب‌و‌کاری که خواهان افزایش فروش و رشد کسب‌وکار خود هستند باید بازاریابی شبکه های اجتماعی، به ویژه اینستاگرام مارکتینگ را جدی بگیرند. ممکن است بازاریابی در اینستاگرام و سایر پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی در نگاه اول فعالیتی ساده به نظر برسد. در حالی که اینگونه نیست! تولید محتوای جذاب و دیده شدن در شبکه‌های اجتماعی مستلزم برخورداری از تخصص و تجربه کافی در زمینه دیجیتال مارکتینگ است. بنابراین توصیه می‌کنیم که فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ خود را به متخصصان این امر واگذار کنید.

سوالات متداول

  1. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چیست؟

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی استفاده از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط با مخاطبان برای ایجاد برند، افزایش ترافیک وب‌سایت و افزایش فروش است.

  1. مزایای سوشیال مدیا مارکتینگ چیست؟

افزایش آگاهی از برند، تقویت روابط با مشتریان و افزایش فروش مهم‌ترین مزایای سوشیال مدیا مارکتینگ به شمار می‌روند.

  1. اهمیت اینستاگرام مارکتینگ چیست؟

اینستاگرام یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی در ایران است که فعالیت در آن برای کسب‌وکارها می‌تواند در افزایش میزان فروش آن‌ها نقش پررنگی داشته باشد.

    ۲۷خرداد۱۴۰۳
    وبینار راه اندازی فروشگاه آنلاین لوازم آرایشی

    ویدیو وبینار راه اندازی فروشگاه آنلاین لوازم آرایشی

    فایل pdf وبینار دانلود فایل pdf وبینار راه اندازی فروشگاه آنلاین لوازم آرایشی ویدیو کامل وبینار   سرفصل های وبینار بررسی بازار آنلاین لوازم آرایشی مزایا […]