فروش در نمایشگاه
7 تکنیک مهم فروش در نمایشگاه ها
۸اسفند۱۴۰۲

بازاریابی D2C و 8 تاکتیک بهبود آن

نویسنده  منیره آزاد / انتشار در  ۷اسفند۱۴۰۲

D2C اختصار Direct to Customer (فروش مستقیم به مصرف کننده) استراتژی‌ است که یک کمپانی می‌تواند یک محصول یا سرویس را به صورت مستقیم تبلیغ کند و بدون واسطه به مشتریان خود بفروشد و نیاز به هرگونه واسطه را کاهش می‌دهد. تعداد کسب و کارهایی که به طور مستقل محصولات خود را تولید، تبلیغ، فروش و ارسال می‌کنند در حال افزایش است و محبوبیت فزاینده این استراتژی به سرعت، چشم انداز کسب و کار را در کل تغییر می دهد.

بازاریابی D2C یا مستقیم به مصرف کننده چیست؟

تفاوت D2C با B2C سنتی (کسب و کار به مصرف کننده) در این است که در D2C تولید کنندگان مستقیماً به مصرف کنندگان می‌فروشند، در حالی که B2C معمولاً به خرده فروشی متکی است که بین تولید کننده و مشتریان قدم می‌گذارد. در مدل‌های استاندارد B2C، خرده‌فروشان واسطه ،معمولاً محصولات چندین تولیدکننده را می‌فروشند و مشتریان با چندین گزینه روبه‌رو هستند، بنابراین یک تولید کننده این مساله را که آیا محصول او در یک فروشگاه نسبت به یک رقیب انتخاب می‌شود یا نه را نمی‌تواند کنترل کند.

بازاریابی مستقیم به مصرف کننده به تامین کنندگان اجازه می دهد تا یک تجربه برند محور را ارائه دهند زیرا کنترل کل فرآیند را حفظ می‌کنند. شرکت مسئول ایجاد یک محصول برند، جذب و بازاریابی موثر آن برای مشتریان، ارائه محصول یا خدمات، و داشتن ارتباط مستقیم با مشتری است. این تعامل مستقیم با مصرف‌کنندگان از ابتدا تا انتها به این معنی است که تامین‌کنندگان می‌توانند داده‌های مشتری را جمع‌آوری کنند و مسائلی را که بدون تحریف پیام‌ها توسط خرده‌فروش واسطه ایجاد می‌شوند را حل کنند.

این واقعیت که اکثر برندهای D2C بر تجارت الکترونیک متمرکز هستند، برای نسلی که بیش از نیمی از خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهند، جذابیت بیشتری دارد. به عنوان اولین شرکت‌های آنلاین، مارک‌های D2C ساده‌ترین، راحت‌ترین و ساده‌ترین راه‌حل خرید را ارائه می‌دهند و جایگزینی جذاب برای رفتن به یک خرده‌فروشی فیزیکی است.

دسترسی به داده های مشتری در بازاریابی مستقیم، کسب اطلاعات مشتری را برای دریافت تصویر واضحی از رفتار خریدار و ایجاد تبادل های بیشتر در یک تجربه منحصر به فرد و شخصی‌سازی شده برای مشتری را آسان‌تر می‌کند.

ایجاد روابط با مشتری راحت تر می‌شود از آنجایی که تولیدکنندگانی که از بازاریابی مستقیم به مصرف‌کننده استفاده می‌کنند، مستقیماً با افرادی که محصولاتشان را خریداری می‌کنند، تعامل دارند، برندها می‌توانند بر اساس بازخورد مشتری، پیشنهادات خود را ارتقا ببخشند و در نهایت وفاداری مشتری را بهبود بخشند. این به این دلیل است که محصولات مستقیم به مصرف کننده به جای اینکه در کنار یک محصول رقیب در قفسه شلوغ خرده فروشی قرار گیرند، در بازار باز و دیجیتالی رشد می‌کنند.

شرکت های D2C باید بدانند که چگونه مشتریان را به دست آورند، درک درستی از لجستیک حمل و نقل داشته باشند و زمان بیشتری برای تعامل با مشتری اختصاص دهند.

مزایای بازاریابی D2C چیست؟

به عنوان یک نام تجاری، بازاریابی D2C به شما این امکان را می‌دهد که از مزایایی بهره مند شوید که برندهای سنتی نمی‌توانند کاملاً به آن دست یابند.

صرف زمان کمتر برای رسیدن به بازار: فروش به خرده فروشان متعدد برای دادن ایده جدید، تردید آور است، زیرا باید برای ذینفعان داخلی، مشتریان و خرده‌فروشان جذابیت داشته باشد. اگر یک برند D2C می‌خواهد یک محصول جدید را آزمایش کند، فقط باید برند و مشتریان خود را در نظر بگیرد.

حاشیه سود بیشتر: وقتی نیازی به فروش محصولات خود به خرده فروشان با تخفیف ندارید، می‌توانید آن سود اضافی را به جیب بزنید و دوباره آن را در محصول و یا استراتژی بازاریابی خود سرمایه گذاری کنید.

8 تاکتیک برای بهبود استراتژی بازاریابی D2C شما

1. هویت برند خود را بسازید

ایجاد یک هویت قوی که به مشتریان اجازه می‌دهد فوراً محصولات شما را با چیزهای مثبت مرتبط کنند، ضروری است. سپس، مطمئن شوید که هویت برند در هر کانالی که در آن فعال هستید به صورت شفاف بازتاب می‌شود. این به مشتریان کمک می‌کند محصولات شما را تنها با یک نگاه تشخیص دهند و به آن اعتماد کنند.

2. داده های بازاریابی را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کنید

جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های با کیفیت بالا از مشتریان در صورت امکان ضروری است.

3. با استفاده از رسانه های اجتماعی شناخته شوید

رسانه های اجتماعی ابزار قدرتمندی هستند، به خصوص وقتی صحبت از رشد و گسترش آگاهی از برند شما باشد. صفحه رسانه‌های اجتماعی شما فضایی است که خودتان انتخاب می‌کنید، جایی که می‌توانید اطلاعات قانع‌کننده‌ای درباره محصولاتتان به اشتراک بگذارید و در عین حال خودتان را در مقابل مخاطبان زیادی قرار دهید و با آن ویژگی ها شناخته شوید.

همچنین فرصتی برای تعامل نزدیک با مصرف کنندگان فراهم می‌کند، که به ویژه برای مارک های D2C که به ندرت  با مشتریان خود رو در رو ملاقات می‌کنند بسیار مهم است. علاوه بر این، اگر مشتری یکی از پست های برند شما را به اشتراک بگذارد، این به عنوان تایید ضمنی برند شما عمل می‌کند.

4. تجربه خریدار را شخصی کنید

شخصی‌سازی به برندهای D2C کمک می‌کند تا با مدیریت بهتر محصولات خود و پاسخ به نیازهای مشتری، ارتباط نزدیک‌تری با مشتریان برقرار کنند. این امر مخصوصاً برای مارک‌های D2C به دلیل ماهیت اصلی آنلاین بودن آنها ضروری است – در یک محیط دیجیتال محور، شخصی‌سازی برای متمایز شدن از سایرین و تبدیل محصول شما به انتخاب، واضح  و ضروری است.

5. از بازاریابی ایمیلی استفاده کنید

بازاریابان D2C می‌توانند مالکیت کامل بازاریابی ایمیلی را در دست بگیرند. اگر آدرس ایمیل مشتری را دارید، می‌توانید مستقیماً با او ارتباط بگیرید و داده‌های دقیقی درباره نحوه تعامل و ارتباط با آن ها را  جمع‌آوری کنید. از آنجا، می‌توانید آن داده‌ها را در پلتفرم اندازه‌گیری عملکرد بازاریابی خود پیاده‌سازی کنید تا به کمپین‌های آینده کمک کنید، مهم نیست مشتریان شما در کدام کانال هستند.

6. بازگرداندن مشتریان از دست رفته

آیا می‌دانستید که تقریباً 69 درصد از سبدهای خرید آنلاین رها شده اند؟ نزدیک شدن به پایان فروش بسیار ناامیدکننده است. خوشبختانه راه هایی برای بازگرداندن مشتریان از دست رفته وجود دارد.

می‌توانید از اطلاعاتی که در مورد آنها دارید برای ارسال هدفمند به کانال‌های مورد نظرشان استفاده کنید و محصولاتی را که پشت سر گذاشته‌اند به نمایش بگذارید. این را با یک پیشنهاد برای ارسال رایگان یا یک سرویس ارزش افزوده ترکیب کنید، و این امر برای مشتریان احتمال بازگشت و تکمیل خرید خود را بسیار بیشتر می‌کند.

7. وفاداری مشتری را پرورش دهید

آیا می‌دانستید که مشتریان وفادار 67 درصد بیشتر از یک مشتری جدید خرج می‌کنند؟ همراه با این واقعیت که هزینه حفظ یک مشتری 5 تا 25 برابر کمتر از به دست آوردن مشتری جدید است، برندهای D2C باید برای رشد برند خود بر روی وفاداری مشتری تمرکز کنند.

چندین راه تاثیرگذار برای پرورش وفاداری وجود دارد، از جمله برنامه های وفاداری، شخصی سازی، افزایش فروش و تخفیف های مناسبتی و غیره. با این حال، در بسیاری از موارد، افزایش وفاداری مشتری نیاز به پیام رسانی بسیار هدفمند دارد. مطمئن شوید که فناوری بازاریابی لازم برای جمع‌آوری و بررسی داده‌های باکیفیت از مشتریان خود را دارید، سپس از آن داده‌ها برای ارائه اطلاعات مرتبط درباره برند خود در کانال‌های ترجیحی مشتری استفاده کنید.

8. بازاریابی آفلاین را فراموش نکنید

برندهای D2C به صورت آنلاین رشد می‌کنند اما افزایش مقیاس ممکن است شما را ملزم به دستیابی به مشتریانی کند که در حباب دیجیتال شما نیستند. بازاریابی آفلاین فرصت مناسبی را برای این امر فراهم می‌کند. می‌توانید با نصب پوستر در ایستگاه اتوبوس یا استخدام نمایندگان برند برای صحبت با مردم در خیابان، آگاهی مشتریان جدید را افزایش دهید.

نتیجه نهایی

تبدیل شدن به یک نام تجاری موفق D2C نیاز به یک کنترل قوی بر داده های بازاریابی دارد. از آنجایی که حجم وسیعی از تجارت شما به صورت آنلاین انجام می‌شود، به یک راه حل سنجش عملکرد بازاریابی نیاز دارید که بتواند داده های بازاریابی را از همه کانال های شما، جمع آوری و تجزیه و تحلیل کند.

علاوه بر این، باید این قدرت را داشته باشد که اطلاعات متنی درباره رفتار و هویت مشتری را به مجموعه‌های کلی و انبوه داده‌ها اضافه کند. این به شما این امکان را می‌دهد که ارتباط بسیار هدفمند با مشتریان برقرار کنید و اطلاعات مرتبط را برای مشتریان خود ارسال کنید و سفر آنها را در نقاط آنلاین و آفلاین دنبال کنید.

 

پلتفرم تامی تو در زمینه بازاریابی D2C می‌تونه به کسب و کارت کمک کنه!
برای اطلاعات بیشتر درباره تامی تو کلیک کنید.

    ۹اسفند۱۴۰۲
    تخفیف گذاری در تکنیک محدودیت زمان در فروش

    محدودیت زمان در فروش و معرفی 3 راه اصلی برای اجرای آن

    محدودیت زمان در فروش تکنیکی است که در آن محدودیت‌های زمانی به عنوان یک عامل محرک برای ترغیب مشتریان به انجام یک خرید استفاده می‌شود. این تکنیک مواقعی […]
    ۸اسفند۱۴۰۲
    فروش در نمایشگاه

    7 تکنیک مهم فروش در نمایشگاه ها

    فروش در نمایشگاه از راه‌های کارآمدی که صاحبان کسب و کارها برای شناساندن خود به مشتریان هدف از آن بهره میگیرند. و نیاز است در این‌باره نکاتی مورد توجه قرار گیرد. این مقاله به بررسی نکاتی میپردازد که برای شرکت در یک نمایشگاه مرتبط با حیطه شغلی خود باید رعایت کنید .